tisdag 9 december 2014

Grön julkalender - stubbar och grönkålschips

Jag har tappat kontrollen, kan inte hitta min väg. Inne i hjärnan vill systemet för orientering i rummet inte arbeta. Fäster blicken på nya hållpunkter och tror plötsligt att jag vet vad jag är för att ni nästa sekund upptäcka att den insikten förvrids som i ett kalejdoskop. Allt det kända och trygga är kaos. Jag går nämligen på ett hygge på vårt berg söder om huset där det tidigare växte himmelshöga granar. Här fanns våra stigar med mattor av björnmossa och här var stilla trollskog och porlande bäckar. Granarna var tysta och trygga som gamla fiskarfarbröder som visste vad livet var och gav tröst bara genom att vara till. De susade, beskyddade och doftade. Så en dag kom pansarvagnar och slet hela landskapet i stycken, mossan revs bort, träden föll likt stupade soldater och älgarna flydde. Ängarna intill blev till kyrkogårdar för timmer. Tro inte att jag bara är en romantiker, för en stor del av Sveriges skogar har blivit till ekologiska öknar och det biologiska livet bland mossor och baggar har trasats sönder. Naturskyddsföreningen har mycket att säga om den saken. Vi giriga människoknytten måste utveckla ett hyggesfritt skogsbruk där skogen efter avverkning ännu fungerar som en skog. För mig och dig.För   älgarna, grävlingar och insekterna...och tomtarna?




Dagens gröna rätt - grånkålschips
Grönkål är superfood! Jag köper alltid en hel säck i den lilla bedårande butiken Potatiskällaren i Kungsbacka. Det räcker till soppor och pizzor. Pajer och sallader. Bröd och smoothies. Och kanske lite grönkålschips, det nya innegodiset! Snabbt och enkelt. Kålväxter innehåller så kallade indoler och isotiocyanater som skyddar mot olika sjukdomar. De innehåller också svavelhaltiga ämnen som är bra mot inflammationer. Allt detta undergörande förutom antioxidanter och mineraler och vitaminer...Du milde tid!

Ett knippe grönkål
2 - 3 msk olivolja
1/2 tsk salt
chiliflingor

1. Skölj grönkålsbladen, skär bort de hårda delarna.
2. Torka bladen eller slunga dem torra. (cirka 2 liter blad)
2. Riv bladen till mindre, lagom stycken och lägg dem på en ugnsplåt.
4. Häll över olja, salt och chili och rör runt ordentligt så att bladen suger upp alla olja, salt och kryddor.
5. Rosta i 180 - 200 grader cirka 10 - 12 minuter, de blir lite bruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar