fredag 5 december 2014

Dagens gröna - Dillinlagd aubergine

Det är något med medmänniskor. Utan er vore jag ingenting, absolut ingenting. Vem skulle jag arbeta för, laga middagar till, prata med, bråka med, gråta inför, göra bort mig inför, längta till, köpa gåvor till...Vem skulle läsa min blogg? Vem? Hur skulle livet på Jorden se ut om jag vandrade omkring här mol allena. I en nyutkommen bok om ensamhet kan man läsa om människans absoluta behov av gemenskap för att överleva och det behovet finns i bråddjupet av våra gener. Ännu. Det var ju därför vi en gång överlevde på savannen, för att vi var beskyddade av gruppen! Nu lever vi i en högteknologisk supervärd där allt kan hända på ett ögonblink och vi känner oss oövervinnerliga och geniala. Men mitt i allt det surrealistiska livsbruset anar jag ändå vem vi alla är i botten. Bara vi får ett strömavbrott får vi känna av vår skörhet. Vårt liv på Jorden är egentligen en bräcklig vandring på nattgammal is. Denna ödmjukhet borde omfatta även djuren; varelser som kan känna både glädje, smärta och moderskärlek. Man borde titta dem djupt i ögonen och säga - jag är försiktig med er. Allt är andlöst och obegripligt.


Dagens gröna rätt - Dillinlagd aubergine
Inläggningar med olika grönsaker är så lätta att göra och så goda och alldeles ljuvliga smårätter på ett julbord. Det här är en av mina favoriter.

3 auberginer (cirka 500 g)
1/2 dl olivolja
havssalt
3 dl grekisk yoghurt
en rejäl knippa dill eller ett paket djupfryst
2 rödlökar skurna i ringar
1 - 2 rivna vitlöksklyftor
2 msk senap
örtsalt
svartpeppar

1. Skala auberginerna, skiva dem till 2 cm breda remsor och skär sedan 5 cm långa bitar av remsorna.
2. Lägg bitarna på en smord plåt och pensla med olivolja. Strö över lite salt.
3. Grilla auberginen i 225 grader cirka 10 - 15 minuter, till de fått färg. Låt svalna.
4. Blanda grekisk yoghurt med dill, rödlök, vitlök, senap, örtsalt och peppar till jämn sås.
5. Rör ihop auberginen med såsen  och lägg i en glasburk. Håller minst en vecka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar