lördag 9 maj 2015

Sorgens vingar

Igår kom de! De svartvita flugsnapparna! Varje år kommer de hit till vår lilla plätt på Jorden. De har sitt vinterviste söder om Sahara,ända borta i tropiska Afrika. Sicken lång väg att ta sig hit, sicket omak, ända från Sahara till Älvsåker. Till oss! Jag vet att de kommer varje vår och jag kan bara ana deras strid för att nå fram till oss. Alla vingslag, alla andetag och alla faror när de strävar norrut, norrut. Över kontinenter och hav. Så mycket kraft i några få gram liv. När han igår plötsligt satt på vårt staket var det en hälsning. Nu har jag kommit! Käre Flugsnappare – äntligen i hamn och jag hann ta ett foto...

Flugsnapparna måste vara lite tuffa när de har anlänt, för det är lite sent på säsongen och ont om bostäder. Ibland kör de till och med ilsket iväg talgoxarna som sedan länge inrett sitt hem och börjat häcka. Tuffa tag. Tuffa tider i fablernas värld. Jag undrade så vilken av våra holkar flugsnappeparet skulle välja, någon av de nyare i svart, eller den gamla faluröda vid köksträdgården?


På kvällen när jag röjde i växthuset såg jag katastrofen. Just när alla träd och buskar blommar, när alla koltrastar sjunger arior i skymningen och just när livet är som allra vackrast – då låg han där. Flugsnappehannen. Död. På vår gräsmatta. Det är något med mig, jag sörjer för mycket och för hårt. ”Du måste tänka på dig själv,” sa en god vän en gång, ”inte ta allt så hårt och personligt. Du måste se djur som kollektiv.” Där vilar min brist, jag lider med varje individ. En så lång resa…och så detta? Var det vår katt eller en fönsterruta eller en talgoxestrid. Vad händer med flugsnappemakan? Så tomt allt blev. Min sorg, så tung. Det är något fel med mig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar