torsdag 11 december 2014

Grön julkalender - rödkål och sorg

Ibland är dagarna tyngre. Än annars. Från vilken källa kommer glädjen och lusten, det som gör att allt känns lätt och roligt - till och med att dra ut soptunnan till stora vägen? När man skuttar upp och springer en mil, sätter en deg och diskar en jättedisk. Var finns den källan?  För det kommer dagar när allt plötsligt får ett skimmer av meningslöshet och glittret försvunnit. Då är det tungt. Vad är meningen när tiden går så fort och tar ifrån oss allt vi älskar? Det undrar man de dagarna. Jag har mitt lilla knep att försöka nå tillbaka till källan och det är att vara i görandet! I den stund man fastnar i sorg och ensamhet och stannar där och funderar och grämer sig och grottar in sig i själva känslan förstärks liksom allt. Befästs och blir värre. För mig lättar molnen när jag tvingar mig in i rörelsen och gör. Jag sorterar tvätten, tvingar mig att leta fakta till en artikel, pressar mig att ringa ett telefonsamtal och skriva ett mejl, gå iväg på ett möte fast jag inte vill. Springa eller cykla! För i själva rörelsen och görandet väcks något till liv - som har en förbindelse till källan! Så! Bort med tankarna sorgsna hjärta - är nog det som gäller när vintern är ullgrå...


Dagens gröna rätt - handstampad rödkål med frukt
Kål är inte helt lätt att älska. Kål är egensinnigt och säreget till smak och konsistens. Men genom att blanda med frukt och nötter och stampa den mjukare blir den mer medgörlig. Har ni provat pumpakärnolja av pumpakärnor? En grön olja med underbar, pikant smak!

1 halvt rödkålshuvud eller ett litet
1 stor mango
2 päron
2 apelsiner
2 nävar rostade hasselnötter

3/4 dl pumpakärnolja (eller rapsolja eller olivolja)
1/2 dl citronsaft eller vinäger
3 msk honung
Lite torkad timjan, salt och peppar

1. Skär rödkålen i små bitar och lägg i en stor skål.
2. Blanda samman olja, citron, honung och kryddor och häll över rödkålen.
2. Ta på plasthandskar och tryck och stampa på kålen med händerna, då mjuknar kålen och blir sååå mjäll och god! Det tar cirka 5 - 10 minuter.
3. Hacka all frukt i mindre bitar och rör ned den tillsammans med nötter i rödkålen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar