onsdag 10 december 2014

Dagens gröna kalender - löparmysli och längtan

Att längta är så stort. Det finns en stor glädje i längtan, själva livet finns i längtans rymd. Jag längtar jul och massor med snö. Jag längtar att få ge bort mina julklappar och bjuda govänner på ingefärssoppa och tårta. Jag längtar nya längdskidor och en god bok. Jag längtar till Nora och till New York. Jag längtar Downtown Abbeys julupplaga och nybakad saffranskaka. Jag längtar att på nytt kunna springa 20 km på en öde skogsväg och jag längtar ett par nya New Balance löparskor. Jag längtar...



Dagens gröna rätt - Löparmysli
Att göra sin egen mysli är enkelt och man är så fri att göra sina alldeles egna blandning! Här en mysli med mycket protein och både snabba och långsamma kolhydrater! För snabba och långsamma löpare!

7 dl havregryn - nyttiga fettsyror
2 dl quinoaflingor - mycket protein
1 dl solrosfrö - nyttiga fettsyror
1 dl havrekli - hjärte-nyttiga fettsyror
100 g hackad mandel - nyttiga fettsyror och viktig magnesium
50 g hackade paranötter - viktig selen
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma

2 dl vatten + 1/2 dl rapsolja + 2 msk honung

1 dl krossade linfrön - nyttiga Omega-3 fettsyror
1/2 dl chiafrön - Omega 3 i massor och protein
100 g torkade blåbär - mycket antioxidanter
100 g gojibär - mycket antioxidanter och protein

1. Rör ihop havregryn, quinoa, solrosfrö, havrekli, mandel, paranötter, kanel och kardemumma och lägg på en stor ugnsplåt.
2. Vispa ihop vatten, olja och honung och häll över mysliblandningen och blanda noga.
3. Rosta myslin ugnen i 200 grader cirka 10 - 15 minuter. Rör om då och då så att det inte bränns.
4. Låt svalna och rör ned linfrön, chiafrön och torkade bär.
5. Lägg i vacker burk.
6. Bra julklapp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar