måndag 1 december 2014

Dagens gröna rätt 1 december

Jag vill så gärna handskas varsamt med mina medmänniskor för gränsen mellan att döma och upplysa är hårfin. Sällan pratar jag om det faktum att jag inte äter djur och ännu mer sällan (av någon hänsynsfull och outgrundlig orsak) om djurens lidande. Jag vill ju inspirera och inte döma för blir jag för hård och dömande kan det få motsatt effekt och det gäller att tassa varsamt fram. Men min hulde man har så klokt sagt att den som är vegetarian har tänkt efter. Så är det. Det kan inte finnas någon som helst annan anledning till att hjärtegoda människor och släktingar och gudomliga vänner äter djur som plågats och vanvårdats i köttindustrier och under plågsamma djurtransporter - än att de inte tänkt efter! Det är så lätt att tro allt är i sin ordning och att Sverige har en djurskyddslag som befriar oss från skuld. För innanför plastfilmen där köttbiten vilar finns smärta och vånda. Livet för slaktdjur i Sverige är inget vi skall tro är ett gott liv: kycklingar far illa under trånga transporter med brutna vingar, grisar lever i trånga, sysslolösa liv på betonggolv och djur skriker efter ungar som tas ifrån dem. Svenska bönder skickar numera ofta grisar till Tyskland för slakt, vilket ger längre och plågsammare transporter, EU:s inre marknad ser nämligen djur som vilken vara som helst som transporteras kors och tvärs över Europa. Minnet av den smärta och skräck som vi utsätter våra djur för i djurindustrin kommer att eka i många sekler efter att vi lämnat Jorden. Leonardo da Vinci lär ha sagt att slakt av våra medvarelser gradvis förstör medkänslan, den finaste känsla som människan kan uppbringa. En annan tänkare Pythagoras sa; att veta vad som är rätt och inte göra det, är den värsta fegheten. Visst är detta något att tänka på? Att tänka efter är stort!


Dagen gröna rätt
Nötfärsbullar (av hasselnötter)
Ögonbryn höjs när jag bjuder på nötfärs! Men att göra färs av olika malda nötter och fröer
är alldeles underbart gott. Hur lätt som helst. Släng några rejäla nävar av olika sorters nötter och fröer i en matberedare tillsammans med lök, kryddor och ägg och forma till bollar. Stek i ugnen eller i smör i stekpanna. I detta recept blandar jag i ris. Välj kryddor efter humör och smak. 

cirka 40 små bollar
3 dl råris
1 msk olivolja eller smör

200 g hasselnötter, helst ekologiska
2 kokta potatisar (ca 250 g okokta)
1 dl flytande, smakrik och vegetarisk buljong
1 dl djupfrysta eller hackade färska örter.
havssalt och svartpeppar.
Eller någon smakrik currypasta!
Torkad frukt som hackade aprikoser eller blåbär är också gott att blanda i!

1. Skölj och stek sedan riset i olja eller smör och koka det efter anvisningar på paketet.
2. Mixa alla ingredienser i en matberedare till en jämn smet. Rulla bollar och stek i smör eller olja på svag värme.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar