söndag 30 november 2014

Grön julkalender

Min blogg Djupa Andetag blir nu under en månad till en adventskalender. Varje dag fram till julafton vill jag servera ett recept på Grön Vegetarisk Julmat, för att inspirera till mer grönkål och mindre skinka. Mer rotsaker och mindre sylta. Alltså mer grönt och färre djur på julbordet. Det är något konstigt med juletiden, för varje år när jag kastar ut den känner jag en svävande lättnad över att bli befriad från barr, mörka linnegardiner och allvarsamma ulltomtar. Bort, bort -  in med ljus och lätthet och jag undrar hur jag klarat av den mörka årstiden, från med nu vill jag alltid ha sommar, spetsgardiner och hundkex i glasvas. Men solen rör sig runt och solen och en dag är man oåterkallelig där igen, i ismörkret. På nytt är det alldeles underbart med granar, mörker och röda bordslöpare. Så förunderligt...

Dagens recept
Råris à la Malta
(8-10 portioner, minst)
Ris à la Malta är ingen efterrätt för mig, inte efter ett julbord i varje fall, men efter en lätt soppa är den perfekt eller som mellanmål efter träningen. Med råris istället för vitt ris och valnötter och torkad frukt blir det en rätt med mer klös. Och mer fibrer, mineraler och nyttiga fettsyror!

4 dl råris
2 msk smör
5 dl mjölk + 5 dl vatten
lite havssalt
1/2 - 1 dl rårörsocker
2 msk äkta vaniljsocker
5 dl vispgrädde
150 g torkade, osvavlade aprikoser eller dadlar
150 g hackade valnötter

1. Skölj råriset och stek det lätt med smör i en stor kastrull.
2. Häll på vatten och mjöl och låt småkoka under lock 45 - 60 minuter.
Passa riset nog tills lagom nivå av kokning uppnåtts, riset pöser lätt.
Rör om i riset ett par gånger så att det inte fastnar i botten.
3. När vätskan kokat in i riset rör man ned allt socker och låter riset svalna.
4. Vispa grädden och blanda med riset.
5. Hacka torkad frukt och nötter och blanda ned i gröten.
6. Mums



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar