tisdag 6 augusti 2013

Mina tramptag bland förfäder

Provence! Augusti 2013. Latinsk kvällsvärme och vägen slingrar som en silvertråd genom landskapet. Vi gör en träningstur på racercykel, åtta mil och kvällen är ockrafärgad och så omfamnande. Luften är mättad av torkad rölleka och timotej och rågåkrarna vid vägkanterna är sidenmjuka, böljande gardiner. Allt är bara här och nu och jag bara skojade, det är inte Provence. Det är Halland, mitt landskap på Jorden. Här möts hav och sjö. Här möts det gula böljande vetet och de faluröda gårdarna. Här svävar mina förfäder i solens sista strålar i en nästan andlig upplevelse mellan då och nu. Mellan deras slit på den blöta torvmossen och mina tramptag på superlätt cykel. Så långt borta är allt och så nära är allt. Och så lyckligt lottade vi är! Av ren glädje håller vi stundtals 40 km i timman, sädesärlorna glor och jag är tacksam för de som gav mig livet och gav mig denna sommarkväll. Den är evig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar